بالا رفتن سن چه تاثیری روی عملکردتون داره؟

 

آیا شما هم همیشه نگران این نکته هستید که با افزایش سن عملکردتون کمتر بشه؟ این نکته حقیقت داره که با افزایش سن توده عضلانی و قدرت خودمون رو از دست میدیم. این ضعف توام با افزایش سن، به طور رسمی سارکوپنیا نامیده میشه و هیچ کسی اونو دوست نداره، اما همه ما رو تحت تأثیر قرار میده. سارکوپنی در چه سنی ایجاد میشه و چقدر بده؟

بالا رفتن-سن-چه-تاثیری-روی-عملکردتون-داره؟سن اوج عملکرد

از ۳۰ سالگی همه چیز شروع میکنه رو به پایین رفتن. به عنوان مثال، وزنه برداران المپیک به طور متوسط ​​در سن ۲۶ سالگی اوج می گیرن. با این حال، سن اوج عملکرد به طور چشمگیری در هر ورزش از اوایل دهه ۲۰ تا اوایل دهه ۴۰ متفاوته. وزنه برداران به طور متوسط ​​در سن ۳۵ سالگی به اوج خودشون میرسن.

بالا رفتن-سن-چه-تاثیری-روی-عملکردتون-داره؟چطور سن روی عملکرد شما تاثیر میذاره؟

این داده ها بسیار مطابق با داده های تحقیقات علمی Lowndes و همکارانشه. بعد از تمرینات قدرتی استاندارد شده در افراد ۱۸ تا ۳۹ ساله و بررسی رشد عضله و رشد قدرت، هیچ ارتباطی بین سن و سرعت رشد عضله یا رشد قدرت ایزومتریک دیده نشد. به نظر میرسه که سن بر رشد قدرت حلقه (۱RM) عضله دو سر بازویی تأثیر میذاره.
اما بعد از ۴۰ سالگی چطور؟ آیا ۴۰ سالگی دوران اوج ماست؟ این واقعیت که ورزشکاران برتر به طور متوسط ​​دیگه در شرایط اوج قرار ندارن، میتونه به دلیل عوامل زیادی غیر از سن باشه: آسیب دیدگی، از دست دادن انگیزه، عوارض جانبی ناشی از مصرف مواد مخدر. وقتی بدن سالها به هر طریقی  تحت حداکثر فشاره، صدمه میبینه و این به معنای پایان دوران اوجه. با افزایش سن توده عضلانی به طور مدام کاهش پیدا میکنه.

بالا رفتن-سن-چه-تاثیری-روی-عملکردتون-داره؟

اگرچه ممکنه بعد از اواسط ۴۰ سالگی رقابت با بهترین های جهان واقع بینانه نباشه، اما شما همیشه می تونید متناسب بمونید و به احتمال زیاد میتونید اکثر توده عضلانیتون رو تا ۸۰ سالگی حفظ کنید. ورزش یک دارو درمانیه. ما برای دویدن، شکار، مسافرت، رقص تکامل یافته ایم.

پس به بدنتون اونچه رو که لازم داره بدید تا لاغر و متناسب بمانید. ورزش کنید تا برای دهه های طولانی برای یک زندگی عضلانی به شما کمک کنه.

منبع: mennohenselmans

دیدگاه خود را ثبت کنید

فروشگاه پا به پا راه اندازی شد l ارسال به سراسر ایرانکلیک کن
+ +