راه هایی برای سفت کردن پوست شل پس از کاهش وزن

 

از دست دادن وزن نیاز به فداکاری، صبر و پشتکار داره مخصوصاً اگه به شیوه ای ایمن و پایدار انجام بشه. به همین دلیله که از دست دادن حتی ۰.۵ کیلو وزن موفقیت به حساب میاد. همچنین از دست دادن ۵ تا ۱۰ درصد از کل وزن بدنتون به احتمال زیاد مزایای سلامتی زیادی مثل کاهش کلسترول، قند خون و بهبود کلی فشار خون رو به همراه خواهد داشت.

بسته به میزان کاهش وزن، ممکنه یک نتیجه نه چندان خوشایند مثل شل شدن پوست ایجاد بشه. وقتی فرد مقدار قابل توجهی از وزن خودش رو از دست میده، در ناحیه شکم یا قسمت های دیگه بدنش مثل بازوها، سینه یا ران ممکنه دچار شل شدن پوست بشه. دکتر کارولین آندرو، متخصص کنترل وزن در بیمارستان جراحی ویژه میگه: این اتفاق خیلی رایجه.

راه-هایی-برای-سفت-کردن-پوست-شل.png.crdownload1

چرا شل شدن پوست اتفاق میفته؟

اندرو میگه: ” نمیشه به میزان مشخصی از کاهش وزن اشاره کرد که باعث شل شدن پوست میشه.” با این حال، بعضی عوامل وجود داره که ممکنه فرد رو مستعد ابتلا به این بیماری کنه. بیمارانی که تحت عمل جراحی چاقی قرار میگیرن، اغلب با پوست شل مواجه میشن. به ویژه وقتی که در مورد کاهش وزن ۴۵ کیلو یا بیشتر صحبت می کنیم. ” وقتی مقدار زیادی وزن با سرعت از دست میره، احتمال شل شدن پوست بیشتره، زیرا زمان کافی برای انقباض تدریجی پوست وجود نداره.
عوامل دیگه ای که اندرو از اونها به عنوان عاملین شل شدن پوست پس از کاهش وزن اشاره میکنه عبارتند از: ژنتیک، سن (هرچه سن شما بیشتر باشه، خطر شل شدن پوست بیشتره زیرا سن به طور طبیعی بر کشسانی پوست تأثیر می گذاره)، سابقه قرار گرفتن در معرض نور خورشید (نور خورشید به کلاژن آسیب میرسونه. کلاژن، پروتئینی ایست که به استحکام پوست کمک می کنه) و سیگاری بودن یا نبودن فرد (سیگار کشیدن به طور مشابه باعث تجزیه کلاژن میشه).

در مورد شل شدن پوست چه کاری میتونید انجام بدید؟

اندرو خاطر نشان میکنه که برای خیلی از افراد، پوست اضافی هیچ خطری برای سلامتی نداره. اندرو همچنین میگه: “وقتی پوست اضافی دارید، هیچ مکمل جادویی برای تغییر ظاهر پوست وجود نداره، اما چند کار کوچیک وجود داره که میتونه به شما کمک کنه.

راه-هایی-برای-سفت-کردن-پوست-شل.png.crdownload3

بلند کردن وزنه

به گفته اندرو “تمرینات مقاومتی دارای مزایای متعددیه، از جمله کمک به تقویت قدرت عملکردی کل بدن، افزایش تراکم استخوان و بهبود سلامت روان، کاهش احساسات مرتبط با اضطراب، افسردگی و خستگی مزمن. همچنین اضافه کردن تمرینات مقاومتی به برنامه معمول به بهبود توده عضلانی بدون چربی کمک میکنه که در نهایت باعث میشه پوست سفت تر به نظر برسه”. او اضافه میکنه: “شروع تمرینات مقاومتی در اوایل سفر کاهش وزن بسیار مهمه.” البته این بستگی به میزان شل بودن پوست شما داره، اما تمرینات مقاومتی میتونه به پوست کمک کنه تا در اطراف ماهیچه سفت تر به نظر برسه. یعنی لزوماً ساختار خود پوست رو تغییر نمیده، بلکه ظاهر اون رو تغییر میده. ”
اندرو به افراد توصیه میکنه که با یه مربی شخصی یا متخصص دیگه ای که میتونه به اونها در ایجاد برنامه ای متناسب با بدن و اهدافشون کمک کنه مشورت کنن. با این وجود، تمرین با پوست شل کاملاً بی خطره. تحقیقات منتشر شده در مجله Obesity Surgery نشون میده که اگرچه پوست شل ممکنه از نظر زیبایی خوشایند نباشه، اما نباید مانع از مشارکت افراد در فعالیت بدنی بشه.

راه-هایی-برای-سفت-کردن-پوست-شل.png.crdownload5آبرسانی رو در اولویت قرار بدید

تحقیقات نشون میده که آبرسانی مناسب میتونه به جلوگیری از خشکی پوست کمک کرده و بر ظاهر کلی آن تأثیر مثبت بگذاره و به سفت موندن و درخشندگی پوست کمک کنه. حتی کاهش ۲ درصدی وزن بدن به دلیل از دست دادن مایعات میتونه بر عملکرد ذهنی و جسمی تأثیر بذاره. موسسه پزشکی ۳.۷ لیتر مایعات در روز برای مردان و ۲.۷ لیتر در روز برای زنان رو توصیه میکنه، اما اگه در دوران شیردهی، فعالیت بدنی یا در آب و هوای گرمتر هستید، به مقدار بیشتری نیاز دارید. به یاد داشته باشید که غذا هم حاوی آبه. سعی کنید نکات کوچیکی برای نوشیدن بیشتر در طول روز مثل همراه داشتن بطری آب مورد علاقه یا شروع غذا با سوپ بر پایه آبگوشت رو در نظر بگیرید.

راه-هایی-برای-سفت-کردن-پوست-شل.png.crdownload5۳: در مورد گزینه ها با پزشکتون مشورت کنید

توجه به این نکته ضروریه که گزینه های تهاجمی تری مثل جراحی برای افرادیکه ممکنه ناراحتی شدیدی رو تجربه کنن (یا بر اساس زیبایی شناسی یا مسائل فیزیکی مانند بثورات یا عفونت) وجود داره. اگه جزو این دسته افراد هستید اندرو پیشنهاد میکنه با پزشک یا جراح پلاستیک مشورت کنید تا در مورد از بین بردن پوست شل به طور کامل صحبت کنید. او همچنین اضافه میکنه: “در پایان این بدن شماست و برای کسی که وزن زیادی از دست داده و نگران زیباییه در نهایت این نوع تصمیم گیری بر عهده خود شخصه”.
منبع: myfitnesspal

دیدگاه خود را ثبت کنید

فروشگاه پا به پا راه اندازی شد l ارسال به سراسر ایرانکلیک کن
+ +