آیا کافئین میتونه به سوزوندن چربی بیشتر در حین ورزش کمک کنه؟

 

اکثر بزرگسالان در سراسر جهان روز خودشون رو با کافئین، معمولاً به شکل قهوه یا چای شروع می کنن. کافئین به طور کلی برای کسانی که اون رو به خوبی تحمل میکنن بی خطره، اما این محرک ممکنه فراتر از تأمین انرژی صبح یا کمک به گذروندن جلسات بعدازظهر بشه و ممکنه تمریناتتون رو هم تقویت کنه. نشون داده شده که مصرف کافئین قبل از تمرینات استقامتی و ورزش های کوتاه مدت که حداقل پنج دقیقه طول میکشه، عملکرد رو افزایش میده. گذشته از عملکرد، تأثیر خالص کافئین بر بدن در حین ورزش چیه؟ گروهی از محققان دانشگاه گرانادا در صدد یافتن این موضوع بودن.

آیا-کافئین-میتونه-به-سوزوندن-چربی-بیشتر-در-حین-ورزش-کمک-کنه؟1در مطالعه جدیدی که در مجله انجمن بین المللی تغذیه ورزشی منتشر شد، دانشمندان بررسی کردن که آیا کافئین باعث افزایش اکسیداسیون چربی (معروف به “چربی سوزی”) در حین ورزش میشه یا خیر. آنها گروهی از مردان را برای تکمیل یک سری آزمایش های ورزشی صبح و بعد از ظهر دعوت کردن، به طوری که برخی از شرکت کنندگان ۳۰ میلی گرم قبل از آزمایش یعنی معادل ۳ میلی گرم کافئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن دریافت کردن و برخی دیگر دارونما دریافت کردن. پس از چهار هفته مطالعه، داده ها نشون داد شرکت کنندگانی که کافئین مصرف کرده بودن در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف کرده بودن، چربی بیشتری در طول ورزش سوزوندن. این امر مستقل از زمان روز اتفاق میفته، اما تأثیرات اون هنگام ورزش بعد از ظهر بیشتر از ورزش صبحگاهی اتفاق میفته.
به گفته محققان: “یافته های این مطالعه نشون میده که ترکیبی از مصرف حاد کافئین و ورزش های هوازی که با شدت متوسط در زمان ​​بعدازظهر انجام میشه، سناریوی بهینه برای افرادیه که به دنبال افزایش چربی سوزی در حین ورزش هستن.”

رعایت این دستورالعمل ها آسونه. برای رسیدن به بهترین نتیجه کافئین مورد نظرتون رو حدود ۳۰ دقیقه قبل از ورزش مصرف کنید. اگه میخواید پارامترهای مطالعه رو از نزدیک دنبال کنید، یه فرد ۷۰ کیلویی نیاز به حدود ۲۰۰ میلی گرم کافئین یا تقریباً معادل اون در ۲ فنجان قهوه دم کرده داره. (اکثر دستورالعمل ها پیشنهاد میکنن که میزان مصرفتون رو به ۴۰۰ میلی گرم در روز محدود کنید ، اما تحمل فردی متفاوته.)
قبل از شروع خوردن قهوه یا مصرف کافئین قبل از هر تمرین، بدونید که برخی تحقیقات نشون داده اند که مصرف کافئین قبل یا در حین ورزش عوارض جانبی بالقوه مضری داره. بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۹، ترکیب کافئین و ورزش با شدت بالا ممکنه خطر لخته شدن خون رو زیاد کنه، بنابراین اگه تمایل به استفاده از کافئین دارید بهتره تمرینات با شدت متوسط ​​یا کم​ انجام بدید نه تمرینات شدید.

کافئین برای اکثر مردم بی خطره، مخصوصا برای کسانیکه از قبل بدون عواقب منفی محصولات کافئین دار استفاده میکردن. اما اگه پیش زمینه بیماریهای قلبی عروقی دارید، ممکنه بخواید اون رو با کافئین آروم کنید. مثل بیشتر موارد، در صورت شک با پزشکتون مشورت کنید.

منبع: myfitnesspal

دیدگاه خود را ثبت کنید

فروشگاه پا به پا راه اندازی شد l ارسال به سراسر ایرانکلیک کن
+ +