با کفش های مناسب دویدن خودتون رو مجهز کنید

 

پیدا کردن کفش مناسب در بین انتخاب های متعدد در فروشگاه ها همیشه آسون نیست. برای اطمینان از اینکه کفش مناسبتون رو پیدا کرده اید باید کفش از پاشنه تا انگشتان پا به درستی متناسب باشه و با پیاده روی های مرتب و یا دویدن احساس راحتی کنید. اکثر مغازه ها به شما اجازه امتحان کردن کفش رو میدن که میتونه به شما در انتخاب راحت تر کمک کنه.  کافیه که روش های مرجوع کردن کالا رو در صورت نیاز به ارسال مجدد یا تعویض سایز بررسی کنید و همیشه جعبه کفش رو نگه دارید.

قبل از اینکه حتی پاتون رو در یک جفت کفش مخصوص دویدن قرار بدید، دونستن تمام جزئیات کفشی که در طی چند صد کیلومتر بعدی همراه شما خواهد بود میتونه مفید باشه.

با-کفش-های-مناسب-دویدن-خودتون-رو-مجهز-کنید

آناتومی کفش

برای شروع کار، درک اهداف هر یک از عناصر کفش و اینکه حتی چگونه کوچکترین تمایز ممکنه بر تجربه شما تأثیر بذاره، مفید خواهد بود. در اینجا عناصر اصلی برای دونستن وجود داره.

 

بالای کفش

همه چیز در مورد بالای زیره: مدلهای سنتی با لایه هایی از پارچه به هم دوخته و چسبونده شده و مدل های مدرن که به مقدار فزاینده ای از بافندگی و چاپ سه بعدی برای ایجاد بالاتنه های یک تکه استفاده میکنن که در جاهای مناسب کشیده میشه و پشتیبانی میکنه.

دنبال کفشی بگردید که بالای اون مثل پای شما شکل گرفته و از هر جایی که لمس بشه صاف باشه و در هر جایی بند نمیخوره.

________________________________________

قسمت مچ پا

بسته شدن کفش در قسمت بالای دهانه کفش باعث میشه پاشنه در جای مناسب خودش قرار بگیره. بعضی از کفش ها از بالشتک ضخیم استفاده میکنن در حالی که بقیه بیشتر روی  شکل اون تمرکز میکنن.

دنبال کفشی بگردید که به لغزش پاشنه پا، نحوه تعامل بالشتک با استخوان های کنار مچ پا توجه کنه و اینکه آیا منحنی پشت باعث تحریک تاندون آشیل میشه؟

________________________________________

ساق بالای پاشنه

یک بافت نیمه سخت به صورت لایه لایه در داخل قسمت عقب پا که از پاشنه شروع میشه و از اون پشتیبانی میکنه. برخی از کفش ها دارای یه پاشنه خارجی هستن که عملکرد مشابهی داره در حالی که کفش های مینیمالیست ساق بالای پاشنه رو ندارن تا آزادی حرکت کامل داشته باشید. تحقیقات نشون دادن که ساق بالای پاشنه قادر به کنترل حرکات نیست، اما اونها پاشنه پا رو برای فرودهای ثابت پشتیبانی می کنن.

به دنبال پاشنه ای بگردیم که باعث حرکت راحت مچ پا بشه.

________________________________________

زین کفش

ناحیه تقویت شده در اطراف فرورفتگی  قوس پا بین پنجه و مچ پا  که با بندها تعامل داره تا کفش رو ایمن روی پا نگه داره. طراحان انواع پوشش ها، سوراخ ها و سیستم های اتصال دهنده رو ایجاد کردن تا زین رو به هر شکل پا قالب بزنن.

به دنبال کفشی بگردید که به نحوه قرارگیری و نگه داشتن زین در پای شما توجه کنه، ضمن اینکه امکان گنبدی شدن طبیعی قوس در حین قدم برداشتن و احساس ایمنی بدون لغزش رو ایجاد کنه.

________________________________________

پنجه کفش

تمام قسمت های بالایی از جلوی سوراخ ها تا انتهای کفشه. اغلب با سپر انگشت تقویت شده که از انگشتان پا محافظت میکنه.

به دنبال کفشی بگردید که اجازه میده پای شما خم بشه و به طور طبیعی در عرض و طول حرکت داشته باشه بدون اینکه انگشتان پای شما رو تحت فشار قرار بده.

________________________________________

زیره کفش

جایی که با جاده در تماسه. اغلب از انواع ترکیبات لاستیکی ساخته شده که در منطقه استراتژیک کفش قرار دارن و عمر سایش رو کم میکنن و باعث افزایش انعطاف پذیری میشن.

به دنبال کفشی باشید که بدون افزودن وزن اضافی یا سفتی باعث کشش و دوام میشن و سطحی از استقامت دلخواه زیره کفش رو به شما میدن.

________________________________________

شیارهای فلکس و فنری بودن انگشتان پا

برای اینکه کفش با خم شدن پای شما خم بشه، بسیاری از کفش ها از شیارهای زیر پنجه پا استفاده می کنن. تفاوت های کوچیک در مکان یا زاویه میتونه مکانیک و احساس شما رو تغییر بده، و اینکه چه درجه ای از انعطاف پذیری برای سرعت شما بهتره.

به دنبال کفشی بگردید که به آرومی و سرعتی که پاتون میخواد حرکت کنه، حرکت کنه.

________________________________________

زیره میانی

مواد کف بین زیره و قسمت فوقانی، جوری طراحی شده که جلوی ضربه های وارد شده به پا رو بگیره و گام ها رو در طول مسیر هدایت کنه.

به دنبال کفشی بگردید که ضخامت و ماده متوسط ​​کف پا در حین دویدن کاملاً احساس بشه، نه خیلی نرم و نه خیلی سفت و بدون اضافه وزن.

مواد میانی کف برای ایجاد حداقل ضربه طراحی شده اند. علاوه بر استفاده از انواع بالشتک، برخی کفش ها دارای یک منطقه نرم تر در لبه بیرونی پا یا یک پاشنه بیرونی گرد برای کم کردن فشار فرود هستن. تحقیقات نشون داده اند که بدن بیشترین بالشتک سازی رو برای مفاصل فراهم کرده و زیره میانی محافظت دوچندان از پای شما میکنه.

به دنبال کفشی باشید که بین بالشتک سازی، پایداری و احساس زمین تعادل ایجاد کرده باشه. همچنین توجه داشته باشید که آیا کفش جایی که انتظار دارید رو لمس میکنه یا خیر و به شکل و در  جهتی که میخواید حرکت میکنه یا نه.

مواد میانی زیره برای کاهش تأثیر بیشترین نیروهای گام در هنگام بارگیری و فشار دادن جلوی پا طراحی شده اند. در حالی که مکانیک بدن تا حد زیادی بالشتک سازی را برای همه موارد بالای مچ پا فراهم میکنه، بالشتک کفش جلوی پا از ساختارهای پا محافظت می کنه. مواد و طرح های جدید زیره میانی هم می تونن از پای شما محافظت کنن و هم باعث تحریک اون بشن.

به واکنش پذیری کفش توجه کنید، به دنبال تعادل بین راحتی بالشتک و سطح فشار محکم باشید.

________________________________________

سطح پاشنه پنجه

اختلاف قد بین پاشنه و پنجه پا هنگام ایستادن در کفش. متخصصان در مورد اهمیت این قسمت از کفش در رابطه با آسیب دیدگی اختلاف نظر دارن، اما اتفاق نظر دارن که تغییر این قسمت از کفش نیروها رو به طور متفاوتی در پا و ساق تقسیم میکنه و میتونه گامهای شما رو تغییر بده.

به دنبال کفشی باشید که در سرتاسر گام، از پاشنه تا انگشت پا، احساس درستی داشته باشید و استرس رو در همه قسمت های  پای شما کاهش بده.

طراحان از فن آوری های مختلفی (مانند ستون های میانی، فوم های با تراکم دوگانه، گوه های واروس ، ریل های راهنما و هندسه های کفش گسترده تر) استفاده می کنن تا سعی کنن پا رو از حرکت بیش از حد و چرخش مچ به داخل دور کنن. دانشمندان اتفاق نظر دارند که اکثر افراد نیازی به تصحیح زاویه مچ پا ندارن، اما به نظر میرسه دستگاه های کنترل و پایداری به برخی از دونده ها کمک میکنه تا مسیر حرکتی مورد نظرشون رو حفظ کنن.

به دنبال کفشی باشید که به پای شما اجازه میده راحت و به طور طبیعی گام بردارید.

بهترین-کفش-مخصوص-پیاده-روی6

از اشتباهات معمول خرید کفش پرهیز کنید

کارمندان فروشگاه های مخصوص کفش دویدن می بینن که دونده ها هنگام خرید کفش مرتباً مرتکب همون اشتباه ها میشن. نه شما و نه دیگران، به لطف این توصیه ها دیگه دچار اشتباه نخواهید شد.

۵ نکته کاربردی برای خرید کفش مناسب

اشتباه ۱:

خرید به خاطر ظاهر کفش. برخی از دوندگان بیش از حد به مد علاقه دارن و ما سعی می کنیم مردم رو از این کار دور کنیم. غالباً، وقتی کفشی میخرن در عرض چند ماه برمیگردن و میگن که این کفش به من آسیب میزنه. من با این کفش مشکل دارم. هنگام خرید، به راحتی و متناسب بودن فکر کنید، نه مد.

اشتباه ۲:

درخواست تخفیف نکردن. وقتی آماده پرداخت هستین، از اونها بپرسید که آیا برای اعضای باشگاه تخفیف دارن یا نه؟ بیشتر فروشگاه های تخصصی از ۱۰ تا ۲۰ درصد تخفیف میدن.

اشتباه ۳:

خرید کفش های خیلی کوچک. کفش های تنگ منجر به تاول و ناخن های سیاه پا میشه. به خصوص خانم ها عادت دارن کفش هاشون رو خیلی به سایز پاشون نزدیک تر بخرن چرا که اغلب نسبت به اندازه پاشون آگاه ترن. ما دوست داریم بگیم، “با انگشتان خود پیانو بنوازید”، یعنی انگشتانتون در قسمت جلوی پا آزاد باشه – حدود ا سانت – اما به حدی که شل و ول نباشه.

اشتباه ۴:

خرید در زمان نامناسبی از روز. بسیاری از اوقات مردم صبح میان و میگن،” این کفش مورد نیاز منه. “سپس روز بعد برمیگردن و میگن،” من کفشها رو ساعت ۵ عصر پوشیدم و خیلی کوچیک بودن. ‘پاهای شما صبح شروع به تورم میکنه و حدود ۴ بعد از ظهر به حداکثر اندازه خودش میرسه. پس همیشه کفش های خودتون رو عصر بخرید.

اشتباه ۵:

با اندازه فرضی کفش خریدن. مردم تصور می کنن که یک اندازه یک اندازه است مثلا ۸ در Nike همون ۸ در یک برند دیگه مثل Balance Newخواهد بود. اما اندازه ها به دلیل فرم های پای مختلف متفاوتن. شکل متفاوت قسمت بالایی و نحوه دوختن کفش هم متفاوته. پاهای خودتون رو در هر بار خرید اندازه بگیرید و کفش مناسب رو انتخاب کنید.

برخی از نکات نهایی:
  • بهتره به یه فروشگاه مخصوص کفش دویدن برید که در اون یک فروشنده میتونه دویدن شما رو تماشا کنه و به شما در انتخاب یک جفت کفش که از پاهای شما پشتیبانی لازم رو داره، کمک کنه.
  • ممکنه فکر کنید اندازه تون رو میدونید، اما بهتره هر بار که کفش جدید خریداری میکنید، پاهاتون رو اندازه بگیرید. پاهای شما به مرور تغییر میکنه و تناسب یک مدل میتونه به شدت با مدل دیگه فرق کنه.
  • هنگام رفتن به خرید، کفش و جورابی رو که همیشه استفاده میکنید همراه خودتون داشته باشید. به این ترتیب می تونید ارزیابی واقع بینانه ای از کفش جدیدتون انجام بدید.
  • کفش ها باید هر ۸۰۰-۴۸۰ کیلومتر تعویض بشن. تاریخ خرید اونها رو یکجا یادداشت کنید.

بهترین-کفش-مخصوص-پیاده-روی2

حالا که دونستید در خرید کفش به چه نکاتی توجه کنید وقت اونه که به فروشگاه برید و یک جفت کفش بخرید.

منبع: runnersworld

 

دیدگاه خود را ثبت کنید

فروشگاه پا به پا راه اندازی شد l ارسال به سراسر ایرانکلیک کن
+ +