چطور تمرین کنیم تا از سیستم هاضمه حمایت کنیم؟

 

با نزدیک شدن به تعطیلات نگرانیه خیلی از ما اینه که این همه غذا رو چطور هضم کنیم؟! از طرفی دلمون نمیخواد اینهمه غذای خوشمزه رو از دست بدیم و از طرفی وقتی بعد از مدت طولانی این حجم از غذا رو بخوریم ممکنه برای سیستم هاضممون خیلی زیاد باشه! یه نکته خوب در این میون اینه که ورزش از سیستم هضم غذا پشتیبانی می کنه. ما نمیگیم که بلافاصله پس از یه مهمونی ۱۰ کیلومتر بدوین یا ۱۰۰ تا برپی برین، اما انجام برخی تمرینات سبک میتونه عملکرد هضم رو بهبود بده و به شما کمک کنه تا احساس بهتری داشته باشین.

برای هضم غذا ورزش کنین

ما می دونیم که ورزش یه قسمت اصلی از یک سبک زندگی سالمه، اما چطور میتونه بر هضم غذا تأثیر بذاره؟ لیزا ماستلا، بنیانگذار Bumpin’Blends، میگه:” به طور کلی، ورزش منظم به جریان خون و گردش خون کمک می کنه.” “اما در حالی که شما ورزش میکنین، جریان خون به سمت عضلات و دور از روده هدایت میشه (به همین دلیل ممکنه احساس گرفتگی معده داشته باشین)، بنابراین شاید در همون لحظه به شما کمک نکنه اما اگه به طور منظم ورزش کنید، سیستم هاضمه شما بهتر کار میکنه.” که این گفته از نظر بالینی هم حمایت میشه. اما آیا انواع تمریناتی وجود داره که بتونه به هضم بعد از غذا کمک کنه؟

برای بهبود هضم غذا چطور تمرین کنیم؟

ماستلا توصیه میکنه بعد از غذا یه تمرین شدید انجام ندید. اما ورزش طولانی مدت و با شدت کمتر میتونه مفید باشه و به هضم غذا کمک کنه زیرا عضلات ورزش کننده شما در مقایسه با یک تمرین با شدت بالا به جریان خون کمتری احتیاج دارن.

در اینجا چند نکته مهم در مورد نحوه ورزش برای هضم آورده شده است:

۱.تمرینات با شدت کم انجام بدین
ماستلا میگه: ” بهترین تمرینات بعد از خوردن غذا پیاده روی، یوگا، حرکات کششی یا تمرینات حالت پایدار با شدت کمه.”

۲. حرکات کششی
“یوگا و حرکات کششی فواید زیادی در هضم غذا دارن.” همچنین برخی مطالعات نشون میدن که یوگا به شما کمک میکنه تا آگاهانه تر بخورین و این نکته ممکنه روی هضم غذا نیز تأثیر بذاره.

از-سیستم-هاضمه-حمایت-کنیم

یوگا

۳. قدم زدن
ماستلا پیاده روی آهسته و مستمر بعد از غذا رو برای کمک به هضم توصیه میکنه.

پیاده روی-و-حمایت-از سیستم-هاضمه

پیاده روی

۴. قبل از هر تمرین جدی دو ساعت صبر کنید
زمان بندی بسیار مهمه. سعی کنید بعد از خوردن غذا حداقل دو ساعت از ورزش برنامه ریزی شده خودداری کنید.

۵. دراز نکشید
بعد از یک وعده غذایی سنگین دراز نکشید. سعی کنید قائم بمونید چون وقتی قائم هستید غذا بهتر هضم میشه.

 

سعی کنین ورزش رو به عنوان بخش ثابتی از زندگیتون قرار بدین. ورزش منظم از عملکردهای بدن سالم، از جمله هضم سالم پشتیبانی میکنه. پس به عنوان یک اقدام پیشگیرانه به جای اینکه بعد از غذا تمرین کنید به طور منظم ورزش کنید. با گنجاندن حرکت در زندگی روزمره، وضعیت هضم وعده های غذایی بزرگ هم بهتر خواهد شد.

منبع: fitonapp

دیدگاه خود را ثبت کنید

فروشگاه پا به پا راه اندازی شد l ارسال به سراسر ایرانکلیک کن
+ +