مزایای روانشناختی ورزش و تاثیر اون بر سلامت ذهن

آیا می دونستین ورزش به همون اندازه که برای سایر اعضای بدنتون مفیده به سلامت ذهن و روانتون هم کمک میکنه! در این مقاله به پنج مورد از مزایای ورزش بر سلامت ذهن و روان میپردازیم.

 

نقش ورزش بر سلامت ذهن

تاثیر ورزش بر سلامت ذهن

۱. ورزش برای کاهش استرس

تحقیقات نشون میدن که فعالیت بدنی به دلیل تغییر در پاسخ هورمون ها، میزان استرس رو کنترل میکنه و ورزش بر انتقال دهنده های عصبی مغز مانند دوپامین و سروتونین تأثیر میذاره که در نتیجه بر روحیه و رفتار تأثیر میذاره. برای کاهش استرس، ۱۵۰ دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط ​​در هفته یا ۷۵ دقیقه ورزش هوازی با شدت شدید در هفته توصیه میشه. این میزان رو می تونین با توجه به نیازتون تنظیم کنین. تقسیم زمان ورزش در دو جلسه ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ای، یکی قبل از کار و دیگری در زمان ناهار در صورت امکان، می تونه به مقابله با استرس در طول روز کمک کنه.

۲. ورزش برای کاهش اضطراب و افسردگی

افسردگی و اضطراب احتمالاً شناخته شده ترین شکل بیماری روانیه که بسیاری از افراد اونو تجربه میکنن. افسردگی یه بیماری ناتوان کننده ست که میتونه تأثیرات قابل توجهی در زندگی کسانیکه درگیر اون هستن داشته باشه. همانطور که مشخص شده، سلامت روان و ورزش ارتباط تنگاتنگی با هم دارن. علم به ما میگه چهار ماده شیمیایی وجود داره که می تونن در شادی ما تأثیرگذار باشن: سروتونین، اندورفین، دوپامین و اکسی توسی و عدم تعادل در هر کدومشون میتونه نتایج چشمگیری داشته باشه. بنابراین، برای رفع چالش های بهداشت روان مانند افسردگی و اضطراب، باید برای رفع این عدم تعادل تلاش کرد. عدم تعادل رو می تونیم با داروها اصلاح کنیم، اما عمل ساده ورزش هم میتونه در ترشح اندورفین کمک کننده باشه. این تغییر شیمیایی در مغز که باعث افزایش احساس سلامتی میشه فقط با ۱۵ دقیقه ورزش تحریک میشه. برای حفظ تعادل سالم، باید ورزشی پیدا کنین که برای شما مناسب باشه، چه دویدن، چه  ۳۰ دقیقه پیاده روی در پارک محل یا دوچرخه سواری.

نکته: افسردگی یه بیماری جدیه. بنابراین ورزش یا تغییر رژیم غذایی نمیتونه جایگزین درمان پزشکی حرفه ای بشه. اگه متوجه علائم افسردگی شدین با پزشکتون مشورت کنین.

۳. ورزش برای بهبود خواب 

ورزش یکی از طبیعی ترین درمان های خوابه. دکتر چارلین گامالدو، مدیر پزشکی مرکز خواب جان هاپکینز در بیمارستان عمومی هوارد کانتی، میگه: ” شواهد خوبی وجود داره که نشون میده ورزش در واقع به شما کمک میکنه تا سریعتر بخوابین و  کیفیت خواب بهتری داشته باشین.”

۴. ورزش برای جوان نگه داشتن مغز

با افزایش سن، بدن و ذهن ما تغییر میکنه و شروع به خراب شدن میکنه. این یه واقعیت ساده پیر شدنه. با این حال، موارد زیادی وجود داره که می تونیم برای محافظت از عملکرد شناختی و سالم نگه داشتن مغزمون تا سن پیری انجام بدیم. علاوه بر حفظ رژیم غذایی سالم، عادات خوب خواب و پرهیز از موادی مانند تنباکو و الکل، ورزش نقش اساسی در جوان ماندن مغز ما داره.

۵. ورزش برای تقویت انرژی

وقتی در پایان یه روز طولانی خسته هستین، انجام یه تمرین ورزشی میتونه یه چالش باشه. با این حال، تمرین کردن می تونه به شما کمک کنه تا سطح کلی انرژیتون رو تقویت کنین. با گذشت زمان، در طول روز کمتر خسته و بیشتر پر انرژی هستین.

 

پس اگه تا حالا به بهانه تنبلی و مشغله کاری ورزش کردن رو شروع نکردین از همین امروز تصمیم بگیرین و ورزش رو شروع کنین چون نه تنها برای داشتن بدنی سالم باید ورزش کرد بلکه برای داشتن ذهن و روانی سالم هم به ورزش نیازمندیم.

 

منبع: runtastic

 

 

دیدگاه خود را ثبت کنید

فروشگاه پا به پا راه اندازی شد l ارسال به سراسر ایرانکلیک کن
+ +