انواع مختلف ورزش و اهمیت تنوع در ورزش

 

تنوع، ادویه زندگیه و در مورد ورزش هم صدق میکنه. تمرکز کردن بر روی یه نوع ورزش، فقط ممکنه باعث بشه سرعتتون در اون ورزش زیاد بشه، اما ممکنه از سایر نیازهای جسمیتون غافل بشین که میتونه منجر به عدم تعادل در بدن و مهمتر از همه برخی از خطرات سلامتی بشه.

تمرینات-ورزشی-و-انواع-آن

تمرینات ورزشی

انواع ورزش

تمرین کاردیو (هوازی و بی هوازی)

کاردیو احتمالاً محبوب ترین نوع ورزشه و یکی از زمینه های ورزشیه که انواع زیادی از تمرینات رو شامل میشه: پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری، اسکی، شنا و رقص. اصولاً هر ورزشی که ضربان قلبتون رو تا حدی بالاتر از ضربان قلب در حال استراحت برسونه کاردیو (قلبی) محسوب میشه. دو نوع کاردیو داریم: هوازی و بی هوازی

حالت پایدار (هوازی)

این نوع کاردیو به سرعت تمرین برمیگرده و می تونه شامل هر سطح از شدت باشه. هدف این تمرین اینه که یک سرعت و شدت ثابت رو برای کل مدت تمرین حفظ کنه.

شدت کم و متوسط ​​(هوازی)

۱. تمرین کم شدت عبارته از هر تمرینی که ضربان قلبتون رو زیر ۵۰٪ حداکثر ضربان قلب نگه داره، مثل قدم زدن آروم و یا یه دوچرخه سواری آروم.
۲. تمرینات با شدت متوسط ​​ضربان قلبتون رو بین ۵۰ تا ۷۰ درصد از حداکثر ضربان قلب نگه میداره. فعالیتهایی مثل دویدن، پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا  متوسط ​​محسوب میشن.

HIIT (بی هوازی)

در این دسته از تمرینات شما می تونین خیلی سخت تمرین کنین و ضربان قلبتون رو به بالاتر از ۷۰% حداکثر ضربان قلبتون افزایش بدین. تمرینات با شدت بالا شامل دو سرعت، برخی از انواع تمرینات مقاومتی و آنچه که در تمرینات پا به پا وجود داره میشه.

تمرینات-ورزشی-و-انواع

تمرینات ورزشی و انواع آن

تقسیم بندی ورزش  از نگاهی دیگه

۱. تمرینات با وزنه (مقاومتی)

یه تصور غلط رایج وجود داره که تمرین با وزنه منجر به هیپرتروفی (بزرگ شدن عضله) میشه. اما در واقع، اهداف زیاد دیگه ای وجود داره که شما از طریق تمرینات مقاومتی با وزنه میتونین به اون دست پیدا کنین:
• هیپرتروفی: عضلات رو با افزایش اندازه سلولهای فیبر عضلانی بزرگ می کنین
• استقامت عضلانی: بالا بردن توانایی عضلات برای اعمال تنش در مدت زمان طولانی
• قدرت عضلانی: میزان نیرویی که در یک حداکثر فشار به عضله وارد میشه.
• تمرین کاردیو: استفاده از وزنه یا مقاومت برای کار روی سیستم های انرژی و هوازی
شاید تعجب کرده باشین اما حقیقت داره. شما می تونین تمرینات قلبی رو از طریق تمرین با وزنه هم انجام بدین به شرطی که ضربان قلبتون رو به بالاتر از حداکثر ضربان قلبتون برسونین.

 ۲. تمرینات انعطاف پذیری

انعطاف پذیری بیش از توانایی لمس انگشتان پاست و کل سلامت عمومی اسکلتی و عضلانی بدنتون رو شامل میشه. ورزشهایی که انعطاف پذیری و تحرک رو تسهیل میکنن، مانند کشش اغلب نادیده گرفته میشن یا به عنوان یه تمرین “مناسب” تلقی نمیشن، زیرا در نگاه اول کم به نظر میرسه. نادیده گرفتن این نوع تمرین برای بدن ضرر داره چراکه دامنه حرکتتون رو محدود میکنه و در بدترین حالت منجر به آسیب دیدگی میشه. انواع مختلفی از تمرینات انعطاف پذیری وجود داره:

۱.کشش

هر کششی می تونه استاتیک، پویا، منفعل و یا فعال باشه. کشش های پویا و فعال، بیشتر برای بهبود حرکات عملکردی مورد استفاده در زندگی روزمره و ورزش، مفید هستن.

۲.یوگا

این روزها یوگا به سبک های مختلفی وجود داره: هاتا ، اشتانگا ، آینگر، کوندالینی و …
آنچه که در همه این روشها مشترکه ادغام بدن و تنفس از طریق کشش، تمرینات متناسب با وزن و مدیتیشن متحرکه. تمرینات منظم به تحرک مفاصل، کشش رباط ها و تقویت عضلات کمک میکنه.

۳.پیلاتس

این ورزش که توسط جوزف پیلاتس توسعه یافته، شامل حرکات کنترل شده با تأکید بر همسویی، تنفس و ساخت هسته بدنه. با گذشت زمان، پیلاتس نه تنها انعطاف پذیری رو افزایش میده بلکه به بهبود هماهنگی، تعادل و ثبات همه جانبه کمک می کنه.

سعی کنیم در انجام تمرینات ورزشی تنوع رو رعایت کنیم تا علاوه بر حفظ تنوع، سلامت بدنمون رو هم حفظ کنیم.
منبع: ۸fit

دیدگاه خود را ثبت کنید

فروشگاه پا به پا راه اندازی شد l ارسال به سراسر ایرانکلیک کن
+ +