تفاوت پروتئین گیاهی با پروتئین حیوانی در چیه؟

 

دلتون میخواد بدونین دریافت پروتئین از چه منبعی به حفظ تناسب اندام و سلامتیتون کمک میکنه؟

حدود ۲۰٪ از بدن انسان از پروتئین تشکیل شده. از اونجاییکه بدن پروتئین ذخیره نمی کنه، پروتئین رو باید به صورت روزانه از رژیم غذایی دریافت کنه. شما می تونین از بسیاری از منابع غذایی از جمله گیاهان و حیوانات پروتئین دریافت کنین. بعضی از مردم ادعا می کنن که منبع پروتئین، چه حیوانی و چه گیاهی مهم نیست. اما بعضی دیگه معتقدند که پروتئین گیاهی به پروتئین حیوانی ارجحیت داره. این مقاله به مقایسه پروتئین های حیوانی و گیاهی می پردازه.

مشخصات اسید آمینه بین پروتئین های گیاهی و حیوانی متفاوته. موقع خوردن، پروتئین به اسیدهای آمینه تجزیه میشه. پروتئین ها و اسیدهای آمینه تقریباً برای هر فرآیند متابولیسمی در بدن استفاده میشن. با این حال، پروتئین های مختلف می تونن در انواع اسیدهای آمینه موجود در اونها متفاوت باشن. در حالیکه پروتئین های حیوانی تمام اسیدهای آمینه مورد نیازمون رو دارن، بعضی از پروتئین های گیاهی بعضی از اسیدهای آمینه خاص رو ندارن.

مقایسه-پروتئین-گیاهی-و-پروتئین-حیوانی

مقایسه پروتئین گیاهی و پروتئین حیوانی

پروتئین های حیوانی کامل هستن اما پروتئین های گیاهی کامل نیستن

پروتئین موجود در منابعی مثل گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ و لبنیات، پروتئین هایی مشابه پروتئین های موجود در بدن ما دارن و به عنوان منابع کامل پروتئین در نظر گرفته میشن. برعکس، منابع پروتئینی گیاهی مانند لوبیا، عدس و آجیل ناقص تلقی میشن، زیرا که فاقد یک یا چند آمینو اسید ضروری بدن هستن. برخی منابع، پروتئین سویا رو کامل گزارش میکنن. با این حال، دو اسید آمینه ضروری در مقادیر کم در سویا یافت میشن، بنابراین با پروتئین حیوانی قابل مقایسه نیست.
نکته:
غذاهای حیوانی با کیفیت ترین منابع پروتئینی هستن.

برخی از مواد مغذی در منابع پروتئین حیوانی به وفور یافت میشن

پروتئین ها معمولاً با طیف گسترده ای از سایر مواد مغذی همراه هستن. غذاهایی که حاوی پروتئین حیوانی هستن، از نظر مواد مغذی عمدتا غنی تر از غذاهای گیاهی هستن که شامل موارد زیر میشه:
• ویتامینB12: عمدتا در ماهی، گوشت، مرغ و لبنیات وجود داره. بسیاری از کسانیکه از غذاهای حیوانی پرهیز می کنن دچار کمبود این ویتامین هستن.
• ویتامین D: در ماهی های روغنی، تخم مرغ و لبنیات وجود داره. بعضی از گیاهان دارای این ویتامین هستن، اما نوعی که در غذاهای حیوانی وجود داره، بهتر توسط بدن مورد استفاده قرار میگیره.
• امگا ۳: در ماهی های چرب وجود داره. برای سلامت مغز مهمه و تهیه آن از منابع گیاهی سخته.
• آهن: عمدتا در گوشت، به ویژه گوشت قرمز وجود داره.
• روی: روی به طور عمده در منابع پروتئینی حیوانی مانند گوشت گاو، گوشت خوک و گوشت بره وجود داره. همچنین از منابع پروتئینی حیوانی به راحتی جذب و مورد استفاده قرار می گیره.
البته مواد مغذی زیادی نیز در گیاهان وجود داره و حیوانات کمبود اون رو دارن. بنابراین، خوردن مقادیر متعادل از هر دو بهترین راه برای تأمین تمام مواد مغذی مورد نیازه.
نکته:
منابع پروتئین حیوانی در برخی مواد مغذی مانند ویتامین B12 ، ویتامین D ، امگا ۳، آهن و روی غنی تر از پروتئین های گیاهیه.

انواع خاصی از گوشت ممکنه باعث بیماری بشه

گوشت قرمز یه منبع پروتئین با کیفیت بالاست. چندین مطالعه مصرف گوشت قرمز رو با افزایش خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و مرگ زودرس مرتبط میدونن. با این حال، تحقیقات بیشتر نشون دادن که مشکل، گوشت قرمز فرآوری شده ست.
نکته:
گوشت قرمز فرآوری شده با افزایش خطر بیماری همراهه. گوشت قرمز فرآوری نشده و سایر گوشت های بدون چربی به طور کلی سالم هستن.

مقایسه-پروتئین-گیاهی-و-پروتئین-حیوانی

تعادل در دریافت پروتئین گیاهی و حیوانی

رژیم های غذایی حاوی پروتئین گیاهی فواید زیادی داره

رژیم های غذایی سرشار از پروتئین گیاهی مانند رژیم گیاهخواری، دارای مزایای سلامتی زیادیه. مطالعات نشون میدن گیاهخواران دارای وزن بدن کمتر، کلسترول پایین تر و فشار خون پایین تری هستن. همچنین خطر سکته مغزی، سرطان و مرگ ناشی از بیماری های قلبی در مقایسه با افراد غیر گیاهخوار خیلی کمتره. همچنین رژیم های غذایی حاوی پروتئین گیاهی به شما در کنترل وزن کمک میکنه.
نکته:
رژیم غذایی حاوی پروتئین گیاهی با کاهش خطر بیماری های قلبی، دیابت و چاقی ارتباط داره.

پروتئین های حیوانی دارای فواید سلامتی زیادی هستن

پروتئین حیوانی همچنین با تأثیرات مثبتی بر سلامتی همراهه، اگرچه در مقایسه با پروتئین گیاهی اغلب به عنوان ناسالم نشون داده میشه. مطالعات نشون میدن که مصرف طیور، ماهی و لبنیات کم چرب با خطر کمتر بیماری های قلبی همراهه. در کسانیکه به طور منظم ماهی می خورن احتمال حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ ناشی از بیماری قلبی کمتره. علاوه بر این، خوردن تخم مرغ با بهبود سطح کلسترول و کاهش وزن در ارتباطه. همچنین خوردن پروتئین حیوانی با افزایش توده عضلانی بدون چربی و کاهش از دست دادن عضله که با افزایش سن اتفاق می افته ارتباط داره.
نکته:
برخی از منابع پروتئینی حیوانی با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، بهبود سطح کلسترول، کاهش وزن و افزایش توده عضلانی در ارتباط هستن.

اگه دلتون میخواد سلامت باشین، سعی کنین تعادل رژیم غذاییتون رو حفظ  کنین و برای دریافت پروتئین مورد نیاز بدن هم از منابع گیاهی استفاده کنین و هم از منابع حیوانی.

منبع: .healthline

دیدگاه خود را ثبت کنید

فروشگاه پا به پا راه اندازی شد l ارسال به سراسر ایرانکلیک کن
+ +