چرا نداشتن انگیزه تناسب اندام طبیعیه

تلاش برای پیدا کردن انگیزه تمرینی یه تجربه معموله، حتی برای ورزشکاران با تجربه. در حالی که خیلیها تصور می کنن احساس انگیزه برای شروع و حفظ روال تناسب اندام ضروریه، حقیقت اینه که اکثر افرادی که به طور منظم ورزش میکنن انگیزه ای برای تمرین روزانه ندارن. این تصور غلط که ما باید برای انجام تمرینات انگیزه داشته باشیم بخشی از چیزیه که باعث میشه اغلب افراد قبل از شروع تمرین، از انجام تمرین دست بکشن.

کاترین الکساندر، فیزیولوژیست ورزش بالینی میگه: “کاملا طبیعیه که همیشه احساس انگیزه نکنید.” او همچنین اضافه میکنه که: همانطور که ما بعضی روزها احساس خوشحالی می کنیم و بعضی روزهای دیگه احساس ناراحتی، طبیعیه که بعضی روزها انگیزه داشته باشیم و بعضی روزهای دیگه بی تفاوت باشیم.

اگه با انگیزه دست و پنجه نرم می کنید، در این مقاله چند خبر خوب وجود داره: نیازی نیست هر بار که تمرین می کنید انگیزه داشته باشید. در واقع، اگه تصوراتتون رو در مورد اینکه انگیزه در واقع چیه و چقدر واقعاً به اون  نیاز دارید به چالش بکشید، ممکنه موفق تر باشید.

چرا-نداشتن-انگیزه-تناسب-اندام-طبیعیه1

انگیزه همیشه اون چیزی نیست که تصور میکنیم باید باشه

Chloe Greenbaum، دکترای روانشناس بالینی خاطرنشان میکنه که انگیزه نیازی به این معنی نداره که ساعت ۶ صبح از رختخواب بیرون بیایید و میل شدید به دویدن ۸ کیلومتر داشته باشید. در حقیقت، اکثر مردم هرگز در هنگام تمرین با وجود اونچه که در رسانه های اجتماعی می بینیم، این نوع انگیزه رو تجربه نمی کنن. الکساندر میگه: “نگاه کردن به افرادی که در شبکه های اجتماعی موفق، پرانرژی و شاد هستن، بسیار ساده است و فکر میکنید اونها فقط با انگیزه و پرشور از خواب بیدار میشن. واقعیت اینه که ما اونها رو نمی شناسیم و زندگی اونها در پشت صحنه رو نمی بینیم.”

ما گاهی اوقات بر روی نوع اشتباهی از انگیزه تمرکز می کنیم

در حالی که ممکنه برای موفقیت نیازی به انگیزه “بیرون اومدن از رختخواب در ساعت ۶ صبح” نداشته باشیم، اما برای سازگاری با یه برنامه تمرینی طولانی مدت، باید یه نوع انگیزه خاص رو تقویت کنیم. محققان اسم این انگیزه خاص رو انگیزه ذاتی میگن و ما وقتی اون رو تقویت می کنیم از فعالیت هایی که انجام میدیم لذت می بریم و احساس رضایت میکنیم.

آلن چو، دکتر، مدیر آزمایشگاه تحقیق انگیزه و عملکرد و رئیس برنامه کارشناسی ورزش و عملکرد در دانشگاه ویسکانسین گرین بی میگه: “نیروی درونی برای ادامه کار در دراز مدت بسیار مهمه، زیرا پاداش های خارجی تناسب اندام زودگذره.” همچنین میگه: “ما نمیتونیم وزن کم کنیم، عضله زیاد کنیم، سریعتر بدویم یا برای همیشه قوی تر شیم، حتی اگه اینها اهداف خوبی برای تعیین کردن باشن.” در نهایت شما مجبورید دلیل دیگه ای غیر از تغییر ظاهر یا افزایش عملکردتون پیدا کنید.

بعضی اوقات افراد انتظار دارن که انگیزه تناسب اندام باعث بشه که اونها همیشه سرگرم بشن، اما لزوماً اینطور نیست. چو میگه: “به عنوان مثال ورزشکاران همیشه در تمرینات سرگرم نمیشن و در واقع ممکنه در بعضی مواقع احساس خستگی کنن. بهترین ها همیشه می تونن اهمیت و ارزش پیش بردن خودشون به سوی حد و حدودها رو درونی کنن و در نهایت از پیشرفت و پیروزیشون لذت ببرن.”

اقدام و عمل اغلب از احساس انگیزه پیشی میگیره

ما به طور معمول انگیزه رو به عنوان نیروی محرک پشت هر عملی مثل ورزش فرض میکنیم. اما این رابطه در واقع یه خیابان دو طرفه است. در برخی شرایط اقدام به کار (برای مثال تمرین کردن) ممکنه همون چیزی باشه که انگیزه رو تقویت کنه و به ما کمک کنه تا در طول زمان به اون عمل ادامه بدیم.

گرینبام خاطرنشان میکنه: “اگه عملی مثل ورزش منجر به نتایج مثبتی مثل افزایش انرژی یا قدرت بشه، این نتایج مثبت باعث تقویت عمل و احتمال انجام اقدامات بیشتر میشه.” دلیل این گفته بر طبق نظر چو مبتنی بر چیزی به نام نظریه تعیین سرنوشته، که پیشنهاد میکنه همه ما سه نیاز روانی اصلی رو برای برآوردن احساس انگیزه نیاز داریم: خودمختاری (احساس کنترل)، شایستگی (احساس اثربخشی) و وابستگی (احساس ارتباط).

او میگه: “هنگامی که انگیزه کمه و فرد همچنان می تونه اقدامی انجام بده، این امر معمولاً به ایجاد انگیزه بیشتر کمک میکنه زیرا اون شخص باید با انجام عمل، استقلال و شایستگی خودش رو به دست بیاره.” با این حال این اقدام باید انجام بشه زیرا ما واقعاً میخوایم به چیزی بفراتر از فشارهایی که از خارج احساس میکنیم برسیم.

چرا-نداشتن-انگیزه-تناسب-اندام-طبیعیه2راههایی برای ایجاد انگیزه تمرینی دراز مدت

انگیزه مثل یه ماهیچه است. ما باید روی اون کار کنیم تا قوی تر بشیم. همچنین ما باید در مورد برنامه مون اراده داشته باشیم و عاملانه عمل کنیم تا تناسب اندام و شیوه زندگی سالم رو حفظ کنیم. در اینجا نحوه انجام کار گفته شده:

موفقیت رو دوباره تعریف کنید

الکساندر میگه: “موفقیت تنها زمانی به دست نمیاد که به خط پایان برسید.” شما باید اهداف کوچکتر رو در طول مسیر تعیین و جشن بگیرید. اگه برنامه ای برای تمرین سه روز در هفته داشته باشید و اون رو اجرا کنید، چندین کار انجام داده اید که باید به شما احساس موفقیت و انگیزه بده. شما در انتخاب نوع ورزش، یافتن مکانی برای انجام اون، رفتن به باشگاه یا سه بار پیاده روی/دویدن در هفته موفق بوده اید.

تمرین کردن رو به عنوان یه گزینه انتخاب کنید

چندین گزینه مختلف برای تمرین داشته باشید. سپس آگاهانه انتخاب کنید که امروز قراره کدوم تمرین رو انجام بدید و چرا. این فرایند تصمیم گیری به شما در پرورش استقلال کمک میکنه. و بخش “چرا” مهمه چون شما دلیل عمیق تر خودتون برای تمرین رو به خودتون یادآوری میکنید یا به خودتون میگید که تمرین میکنید چون “به این نتیجه رسیده اید” نه به این دلیل که مجبورید”.

چو خاطرنشان میکنه: “تمرین ذهن آگاهی و مدیتیشن همچنین به ما کمک میکنه تا بیشتر از این واقعیت آگاه باشیم که میتونیم برای انجام تمرینات ورزشی (شاید با شدت یا زمان کمتر) یه انتخاب آگاهانه انجام بدیم، حتی اگه ما اون رو دوست نداریم.”

سطح تمرین مناسبتون رو انتخاب کنید

چو پیشنهاد میکنه: “یه روال ورزشی پیدا کنید که در سطح بهینه چالش براتون باشه.” “تمرینات خیلی سخت باعث میشه ما احساس بدی داشته باشیم و اون رو رها کنیم.” در روزهایی که تمایلی به ورزش ندارید، سختی تمرین رو کم کنید یا برای شروع تمریناتتون هدفی تعیین کنید.

دوستان تمرینی پیدا کنید

چو میگه: “تمرین با دوستان و خانواده میتونه تمرینات رو لذت بخش تر کنه، بنابراین ما به احتمال زیاد به روال عادی خودمون پایبند خواهیم موند.” اگه تمرین با دیگران امکان پذیر نیست، فقط با چک کردن روزانه یا هفته ای در مورد برنامه ورزشیتون به تشویق همدیگه برای ورزش منظم کمک کنید.

پیگیری کنید

چو توصیه میکنه که یه برنامه پیگیری و ردیابی عادات یا یه دفتر برای برنامه ریزی و تأمل در مورد اینکه چگونه عاداتتون رو حفظ کرده اید (یا نکرده اید) تهیه کنید.

 

به یاد داشته باشید اونچه که احساس میکنید طبیعیه. بعضی روزها بیشتر از دیگران انگیزه دارید. بعضی روزها احساس بهتری نسبت به بقیه روزها خواهید داشت. همه اینها عادیه! شما روباتی نیستید که احساسات یکسانی داشته باشه و هر روز به طور مداوم اقدامات یکسانی رو انجام بده.

منبع: myfitnesspal

دیدگاه خود را ثبت کنید

فروشگاه پا به پا راه اندازی شد l ارسال به سراسر ایرانکلیک کن
+ +