۵ دلیل برای انتخاب لباس مناسب ورزشی | چطور ابزار ورزشی بر عملکرد ورزشی تأثیر میذاره | آیا اونچه میپوشید بر اهداف تناسب اندام شما تأثیر میذاره؟

 

این عبارت رو حتما بارها بارها شنیده اید – برای موفقیت لباس بپوشید. به نظر میرسه این جمله حتی در حوزه ورزش هم صدق میکنه. به عبارت دیگه لباسی که انتخاب میکنید بر عملکردتون در زمینه ورزش هم تأثیر میذاره. این عبارت متناقض به نظر میرسه، درسته؟ چون شما گرمتون خواهد شد و عرق میکنید. پس چرا فقط یک تی شرت شلوارک نخی  کهنه و فرسوده نپوشید؟

5-دلیل-برای-انتخاب-لباس-مناسب-ورزشی-چط2.jpg4

چرا مهمه که شما برای تمرین چی می پوشید؟

شما در شرف کشف این موضوع هستید که چطور انتخاب یه لباس ورزشی مناسب عملکردتون در ورزش رو بهبود میبخشه. در زیر ۵ دلیل ذکر شده که شما باید در مورد لباس های تمرینی با کیفیت خوب سرمایه گذاری کنید.

۱.لباس مناسب ورزشی اعتماد به نفس رو زیاد میکنه

اگه اعتقاد داشته باشید لباسی که می پوشید به عملکرد بهترتون کمک میکنه حتما تفاوت ایجاد می کنه.

مطالعات تأثیر مثبت پوشیدن لباس مناسب برای محل کار رو نشون داده اند. این پدیده رو میشه به ورزش و تناسب اندام هم گسترش داد. پوشیدن لباس مناسب میتونه باعث افزایش اعتماد به نفس بشه. وقتی احساس میکنید با لباس مناسب بهتر به نظر می رسید شانس اینکه عملکرد بهتری هم داشته باشید بالاتر میره. اگه اونچه در سالن بدنسازی می پوشید رو دوست داشته باشید، بیشتر احتمال داره که بخواید ورزش کنید. توصیه نمیشه وقتی میخواید حداکثر تواناییتون رو روی دستگاه پرس امتحان کنید، این تئوری رو آزمایش کنید. با این حال پوشیدن لباس ورزشی مناسب تفاوت محسوسی در اعتماد به نفس شما ایجاد میکنه.

من برای پسرم یک راکت تنیس سبک وزن جدید برای تمرین صبح شنبه اش خریدم و روزی که راکت رو وارد زمین کرد مربی متوجه پیشرفت قابل توجهی در بازیش شد. ضربه های زمینی او دقیق تر بود زیرا او با راکتی بازی می کرد که به درستی متعادل بود.

وقتی ابزار مناسب دارید احساس اعتماد به نفس بیشتری خواهید کرد. در نتیجه اعتماد به نفس به عملکرد بهتر تبدیل میشه.

۲. ابزار ورزشی مناسب عملکرد رو بهبود می بخشه

لباسهای خاصی وجود داره که در حال حاضر در شنای حرفه ای ممنوع  شده زیرا با ایجاد جریان آیرودینامیکی بیشتر در آب، تفاوت بین ورزشکاران ایجاد میکنه. لباس شنای تمام بدن ساخته شده از پلی اورتان در سال ۲۰۱۰ به دنبال شکایت از ورزشکاران برتر در مورد مزیت ناعادلانه ای که برای استفاده کنندگان ایجاد کرده بود، ممنوع شد. شما ممکنه به صورت رقابتی شنا نکنید، اما این لباس ها می تونه عملکرد شما رو در تمرینات هفتگی شنا افزایش بده. گزینه پیش فرض برای اکثر آقایون، یه شلوارک بسکتبال برای شناست که کشش ایجاد شده توسط جیب ها سرعت شما رو کاهش میده. یک لباس شنای مناسب باعث تغییر فرم شنای شما خواهد شد.

همه شما شنا نمی کنید. شاید شما به چیزی عملی مثل یه پیرهن نیاز دارید که رطوبت بدنتون رو هنگام دویدن صبحگاهی از بین ببره و بتونید مدت بیشتری بیرون بمونید. رویه ای که از مواد غیر قابل تنفس ساخته شده باشه، جلوی آزاد شدن گرما از بدنتون رو میگیره. این منجر به گرم شدن بیش از حد، ناراحتی و در نتیجه کاهش زمان ورزش میشه. لباسهای تمرینی ساخته شده از ۱۰۰٪ پنبه عرق رو جذب کرده و بدن رو محافظت میکنن. لباس تمرینی ای رو انتخاب کنید که عرق بدن شما رو از بین ببره. یک جفت کفش مخصوص دویدن در زمین فوتبال قابل توصیه نیست. کفش های ساخته شده برای دویدن یا ایروبیک فاقد انعطاف پذیری، ثبات جانبی و کشش لازم برای سایر ورزش ها هستن.

هر تمرینی که به حرکات پیچیده نیاز داشته باشه (تقریباً در همه ورزش ها وجود داره) برای جلوگیری از آسیب دیدگی به ابزار مناسب نیاز داره.

5-دلیل-برای-انتخاب-لباس-مناسب-ورزشی-چط2.jpg6

۳. ابزار تمرینی مناسب باعث محافظت و جلوگیری از آسیب میشه

استفاده از تجهیزات نادرست دلیل اصلی صدمات مربوط به ورزشه و میتونه در تمرین شما تداخل ایجاد کنه. من در دویدن های صبحگاهی تاپ های آستین بلند و شلوار می پوشم تا بدنم رو بپوشونم زیرا در ویسکانسین زندگی می کنم و اینجا هوا خیلی سرده. وقتی باد سرد به پاها و بازوهام برخورد میکنه من میخوام لباسی داشته باشم که از تمام بدنم محافظت کنه. محافظت از من به این معنیه که میتونم در آب و هوای ۱۰ تا ۱۵ درجه بیرون بدوم. برای کسانیکه در جنوب تگزاس، خاورمیانه یا آفریقای جنوبی یا استرالیا زندگی میکنن شما مسئله دیگه ای دارید. در تابستان واقعا هوا گرم میشه و خورشید طاقت فرساست. ممکنه یه کلاه بخواید تا سر شما رو بپوشونه و از صورت شما محافظت کنه. وقتی هنگام دویدن از محافظ استفاده میکنید مثل کلاه و آستین بلند، به این ترتیب نیازی نیست از ضد آفتابی استفاده کنید که منافذ پوست رو مسدود میکنه. ممکنه بخواید در سالن بدنسازی یا هنگام سنگ نوردی از دستکش استفاده کنید تا از دستانتون در برابر ایجاد پینه در کف دست محافظت کنید.

کفش هایی که اندازه مناسبی ندارن باعث ایجاد تاول، گرفتگی و لیز خوردن میشن و سرعت شما رو کم میکنن. برای محافظت از ضعف مچ پا نیاز به کفشهای ساق بلند هست. بالشتک کفش های ورزشی خوب پا رو هنگام پریدن و دویدن محافظت میکنن. کفش های نامناسب میتونن باعث آسیب بشن. حتی کفش های مناسب نیز در صورت فرسودگی از محافظت کافی در طول تمرین برخوردار نیستن. کفش های دویدنتون رو بعد از هر ۸۰۰-۶۵۰ کیلومتر عوض کنید. کف میانی رو از نظر علائم آسیب بررسی کنید.

۴.  لباس ورزشی مناسب، تحرک و آزادیتون رو هنگام ورزش بهبود میبخشه

برای کاهش هزینه ها اغلب مردم لباس نامناسب رو خریداری می کنن فقط به این دلیل که ارزونه. اگه برای شلوارک ۷۰٪ تخفیف گرفته اید؟ احتمالاً اونها مناسب نیستن. شاید در ابتدا کار خوبی به نظر برسه، اما در طولانی مدت پرداخت قیمت بیشتر به نفع شماست.

آزادی حرکت خیلی مهمه. پیرهن تنگ میتونه حرکت شما رو محدود کنه. حتی اگه قادر به غوطه وری، تاب خوردن یا انجام حرکات دیگه باشید، اگه از تنگی اطراف بدنتون آگاه باشید، عکس العمل های شما تحت تأثیر قرار میگیره. اطمینان حاصل کنید که هنگام پریدن، شلوار کوتاه شما بالا یا پایین نمیره. شلوارک های فاق بلند مانع از حرکت های پیچیده در سالن بدن سازی میشن.

اگه کلاه پوشیده اید اطمینان حاصل کنید که دور سر شما خیلی محکم نباشه اما از افتادن یا لغزش اون هم اطمینان حاصل کنید. تمرکز روی حرکت خصوصاً هنگام انجام تمرینات مرکب مهمه. اگه لباس شما محدود کننده باشه یا پشتیبانی مناسبی ارائه نده، ممکن در نهایت اون حرکت رو اشتباه انجام بدید.

5-دلیل-برای-انتخاب-لباس-مناسب-ورزشی-چط2.jpg3

۵.  لباس های استرچ ورزشی میتونن به ریکاوری پس از ورزش کمک کنن

مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ در آلمان نشون داد که لباس های استرچ در واقع به بهبود عملکرد کمک می کنن. مطالعه ای در سال ۲۰۱۵ در ایالات متحده اظهار داشت که هیچ تأثیری از لباس های استرچ بر عملکرد ورزشی وجود نداره. بنابراین به نظر میرسه برخی شواهد متناقض در مورد اینکه آیا لباس استرچ به عملکرد بهتر در ورزش کمک میکنه یا نه وجود داره. لباسهای استرچ یک کشش تدریجی رو برای تحریک گردش خون فراهم میکنن. نتیجه مانند یک اثر ماساژ دهنده ست که جریان خون رو تحریک میکنه.

افزایش خون جریان یافته در عضلات، اسید لاکتیک تولید شده در هنگام ورزش رو از بین میبره. در نتیجه ریکاوری افزایش پیدا میکنه و عضلات کمتر آسیب میبینن و سفت میشن. فشار مستقیم وارد شده به عضلات میتونه درد و التهاب رو کاهش بده به ویژه بعد از تمرین. هیچ یک از مطالعات هیچ تأثیر منفی در استفاده از لباس های استرچ نشون نداده اند. بنابراین اگه هنوز اونها رو امتحان نکرده اید حتما یه بار از اونها استفاده کنید. صنعت پوشاک ورزشی بازار بزرگیه و با سرعت زیادی در حال رشده.

 

شما مجبور نیستید برای وسایل تمرینی کلی هزینه کنید. ابزارهای مناسب رو تهیه کنید و تمرکزتون رو روی حرکاتتون قرار بدید. تفاوت بین عملکرد معمولی و فوق العاده میتونه چیزهای کوچیکی مثل اونچه که میپوشید باشه.

منبع: realmenrealstyle

دیدگاه خود را ثبت کنید

فروشگاه پا به پا راه اندازی شد l ارسال به سراسر ایرانکلیک کن
+ +